Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.07 19:00 - ЗА НЕТВАРНИТЕ ЕНЕРГИИ
Автор: sidhaarta Категория: Лични дневници   
Прочетен: 78 Коментари: 0 Гласове:
0



  image

Божествената благодат православните често наричат още божествена енергия. Като Троица Бог е над времето и над пространството, но Той навлиза в сътворения свят чрез Своите енергии. Бог се намесва в старозаветната епоха – чрез Своите теофании (явяване) , но също така ипостасно идва сред нас в новозаветните събития. В прибавка към това Той обитава с нас след възнесението Си и Петдесетница, когато е изпратил Светия Дух на учениците Си – да обитава в Църквата. За православните Духът присъства не само в тайнствения (литургичния) живот на общността на Божия избран народ, т. е. Църквата, но също и навсякъде във вселената. Неговата чудесна сила и енергии (действия) са сътворили и поддържат съществуването на вселената. Без тази сила вселената не би издържала под разрушителните центробежни тежнения на злото. Сътворената вселена няма причина за съществуването си в самата себе си и съответно на това не обладава сили, които да я поддържат от само себе си. За съществуването си тя има нужда от преизобилната сила (или енергия) на своя Творец.

Различаването същност-енергии има методологичен характер и произлиза, от една страна, от екзегетическия опит (тълкуване; изложение) от парадоксалните събития на Божието откровение и от Неговата постоянна въвлеченост в човешкото общество, и като цяло – във вселената, и – от друга, като продължаващо библейско потвърждение на божествената непристъпност (навсякъде в Писанието се говори за това). Тази терминология е находка на Аристотел, но тя е презаредена с различен смисъл от светите отци, в контекста на Откровението. В този контекст същност не съвпада с битие (както е в античната философия). Битието на Бога, което е описвано като сила, благодат, дух, мощ, царство, слава, светлина, живот и т. н., често е наричано нетварна енергия или енергии (ἐνέργειαι), докато непристъпното в Него се нарича често същност (οὐσία). Ясно е, че като терминология в мистичния опит на отците тези термини не са много стриктни. Тук срещаме употребата на философска терминология – за артикулация, описваща тайнствения опит на Църквата. Това е опит, който не позволява рационална систематизация.

Различаването същности-енергия е играло важна роля през 4 в., а през 8 в. св. Йоан Дамаскин я формулира със следните думи: 

„… 
Енергия е природната сила и действие на всяка същност, или също – природна енергия е вътрешноналичното действие във всяка същност. И така, ясно е, че неща, които са от една и съща същност, обладават една и съща енергия, и неща, които са от различни природи, имат също различни енергии. Защото нито една същност не е лишена от природната си енергия”.

В тази връзка св. Йоан Дамаскин провежда внимателно различаване между четири понятия: 

„Виж обаче, че енергията и възможността за енергия, и продукта на енергията, и действащия енергията – всичките са различни. Енергията е действената и същностна активност на природата – възможността за енергия е природата, от която произхожда енергията; продуктът на енергията е онова, което е причинено от енергията, и действащият енергията е лицето и същността, която употребява енергиятаСлед това, понякога енергия се използва в смисъл на продукт от енергия, и обратното, също както понятията творение и сътворяване понякога се заменят. Защото ние казваме всяко творение, имайки предвид сътворените неща”. Този текст е използван като показателен и общо място за православното разбиране за божествена нетварна енергия на събора в Константинопол през 1351 г. Той потвърждава православието на св. Григорий Палама (1296-1359) – светогорски монах и архиепископ на Солун, станал известен като превъзходен „богослов на божествените енергии”. Различието между същност и енергия в Бога е от фундаментално епистемологично значение за св. Григорий:

По отношение на факта на нейното съществуване, а не какво тя е, същността се познава от енергията – не енергията от същността. И така, според богословите, по отношение на Своето съществуване Бог е известен не от същността Си, а от факта на Неговия промисъл. В това отношение енергията е различна от същността, защото енергията е онова, което разкрива, докато същността е онова, което бива разкривано посредством енергията по отношение на факта на нейното съществуване”.

За Палама енергията се отличава от същността, но не еотделена от нея. Същността се отнася до иманентното, самосъщно битие на Бога, докато енергията означава, че Бог върши нещо и го прави по волята Си. Енергията не означава нещо друго в Бога освен Неговата същност, а е същото божествено същество като действено навън. Тази дейност adextra включва Божии дела като сътворяване, поддържане, промисляне, обтжение и т. н. 

„Когато действието е наречено „обективно” като божествено дело (ἔργον) или битие… ние не си представяме нещо, което съществува между божествената същност и творенията… Реалността на божественото действие се живее като силно присъствие”. Божиите дела представят Неговата дейност или енергии по отношение на тварите, а Бог, както е в Себе си, би трябвало да бъде различаван от Бога, отнасян до някого от другите или към нещо друго. Божествената енергия е онова, което проявява, че Бог е, докато това, което Бог е, е същността. Ако нямаше такова различаване между божествена същност и божествена енергия, фактът, че Бог е би останал неизвестен.

Важно е да се подчертае и персоналната динамика на божествените енергии. Бог въздейства на нещата и личностите във всеки отделен случай, чрез отделна енергия или действие, т. е. Той винаги действа лично и изцяло присъства в действието Си

написана от Светослав Риболов
https://dveri.bg/




Гласувай:
0
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sidhaarta
Категория: Лични дневници
Прочетен: 200452
Постинги: 334
Коментари: 268
Гласове: 1048
Календар
«  Август, 2018  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Блогрол
1. Господня молитва
2. "Отче наш" Обяснение на Господнята молитва
3. Отче наш - от Уикипедия, свободната енциклопедия
4. ВСЕМИРНОТО ПРАВОСЛАВИЕ
5. КРСТ ЈЕ СИЛА И СЛАВА !
6. "Отношението към Св. Богородица в Православието, в сектите, и в нехристиянските учения. Лектор:д-р Десислава Панайотова - директор на Центъра за религиозни изследвания и консултации "Св. св. Кирил и Методий", който работи при храма.
7. ОФИЦИАЛЕН САЙТ НА СВ. СИНОД НА БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА - БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ
8. ДВЕРИ НА ПРАВОСЛАВИЕТО
9. ПРАВОСЛАВИЕ. БГ - Православие България
10. Независим интернет-портал Православие България
11. БИБЛИЯ - КНИГИТЕ НА СВЕЩЕНОТО ПИСАНИЕ НА ВЕТХИЯ И НОВИЯ ЗАВЕТ
12. СПИСАНИЕ - ПРАВОСЛАВНА МИСЪЛ
13. СОФИЙСКА ДУХОВНА СЕМИНАРИЯ "СВ. ЙОАН РИЛСКИ"
14. Център за религиозни изследвания и консултации "Св. св. Кирил и Методий"
15. ЦЕНТЪР ЗА ПРОУЧВАНЕ НА НОВИ РЕЛИГИОЗНИ ДВИЖЕНИЯ
16. ЖИВО ПРЕДАНИЕ
17. ПРАВОСЛАВИЕ, БОГОСЛОВИЕ, СЪВРЕМЕННОСТ - ЗАДРУГАТА
18. ВСИЧКО ЗА СВЕТАТА ЕВХАРИСТИЯ - ЛИТУРГИЯТА
19. СЛОВО ЗА МОЛИТВАТА НА СВЕТИ ЕФРЕМ СИРИЕЦ- ЕДНО ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ЧЕТИВО
20. НЕ РАЗПИТВАЙ
21. ТАЙНИТЕ КОИТО СИ ОТИВАТ С НАС......
22. НИКОГА НЕ ГИ ЗАБРАВЯЙ.... ТЕ ТИ ДАДОХА ВСИЧКО.
23. БИБЛИОТЕКА - ПРАВОСЛАВНО ХРИСТИЯНЧЕ
24. ПРАВОСЛАВНО ХРИСТИЯНЧЕ
25. ПРАВОСЛАВНО ПОМАГАЛО
26. ПРАВОСЛАВНОТО ХРИСТИЯНСТВО.СОМ
27. ДОБРОТОЛЮБИЕ
28. ХРИСТИЯНСТВО И КУЛТУРА
29. ДЯКОНИЯ.БГ
30. ПРАВОСЛАВНА КЛАСИКА