Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.01.2018 14:17 - В първите дни на една Нова година ...
Автор: vilish Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2471 Коментари: 8 Гласове:
14

Последна промяна: 03.01.2018 16:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
... с мисли за приемствеността, мъдростта във времето и съхранението на българската памет ...

"Изповедта на майстор Колю Фичето", думи от кратък филм на New Age Studio ( 2011г.)

"Добра работа сте свършили, ашколсун!
Аз "сполай" сега няма да ви река, ще ви го рекат децата ви един ден, че тя, тая работа за тях е - да знаят корените си, че корен нямаш ли, плод не връзваш ...

И аз така, каквото можах направих.
Мостове градих, дето да събират човек с човека ... и манастири, дето да го събират с Бога... и чешми, дето утоляват жаждата на тялото ... и храмове, че да утолява жаждата си и душата ... и кули за часовници, че хората все искат да уловят времето, та да си подредят нещата според него. Ама времето кой може го хвана. Него го няма...
Времето е в туй, да слушаш какво ти казва дървото и да накараш дървото да те слуша ... и камъка ... и пръстта ... и водата, да станеш едно с градежа и да го градиш тъй, че да остане.
Викат, самоук съм бил - че то кой не е самоук на тоя свят? То цялото училище е пред очите ти - ако имаш очи да го видиш, научаваш го, ако ли не - не.
Аз мойто школо навремето на Баева ливада го подкарах. Гледах най-напред от дряновските майстори, после от разни дюлгери от Влашко до Цариград и от Черното море до Дубровник. С албанци съм работил, с гърци, с турци, с италианци. Видял съм много.
На тия, дето не знаят, съм показвал, от тия, които знаят и могат, акъл съм взимал.
Който иска да научи нещо, научава го.
Не иска ли и сто даскала да му туриш, все тая.
Щото на човек можеш на сила да му вземеш, ама да му дадеш на сила можеш ли ... ?
И така ... Над 15 черкови съм дигнал в годините - аз съм им правил теркове, аз съм ги смятал, аз съм ги пазарил и аз съм ги градил. Като деца са ми! Като деца ... И хубави станаха - за прослава на майстора си и на Господа. Че то моженето ни е от Бога. Неможенето ние си го правим сами ...
За черкови даваха тогаз хората ... и за школа, и за чешми ... Пък не е като да са имали повече, от малкото си даваха. Та вий сега на проклинайте беднотията си, щото онуй дето сега идва на акъла ви, утре ще дойде в ръцете ви ... Можете да сте господари на всичко или роби на всички...
Ама помежду си не градете толкоз дувари, дето да ви делят, ами повече мостове да ви събират ... Правете, струвайте, оставете по нещо. Първом за това мислете. Не впрягайте талигата пред воловете. Като работиш със сърце, парите сами ще дойдат.

Пък и ... я гледайте тука, това е единствената ми фотография. ( б.р. снимка от погребението на Първомайстора). Ръцете ми... виждате ли ги, скръстени са отпред ... празни. 
Нищо не съм вземал със себе си от тоя свят.
Ама минаха кажи речи 130 лета откак си отидох, пък повечето, дето го градих, още си седи ...
Айде, със здраве ... "

Източник "Дестинация Дряново"

image
 Църквата "Св. Пророк Илия" , Плаковски манастир

image
Църквата "Св. Никола" в Дряново

image
Беленският мост над р. Янтра

image
Старият мост в Ловеч, художник Пенчо Балкански ( 1908 - 1985 )




Гласувай:
14



1. donchevav - https://www.youtube.com/watch?v=hWVIF7CFN2U
03.01.2018 19:06
Честита Нова година, Вили! Здраве и щастие ти желая - и чисти вдъхновения!

Колю Фичето ми е земляк. И моста в нашия град е правил той - внушителен, с два огромни лъва в двата края - конкурираха ония от столичния мост:))). При един ремонт някъде изчезнаха. Какво беше учудването ми, когато наскоро случайно ги "открих" - обграждаха тесен балкански път в началото на едно китно селце с бунтарска слава - Кръвеник. Не знам кой кога е взел решение да преселим нашата градска каменна гордост там - някак болно и ревниво ми стана - но...нищо - все България е, и тук стоят добре, на фона на вековните буки и мури.
Знам този текст - от едно честване е, мисля, че при откриване на ремонтирания музей на Колю Фичето в Дряново. Имаше и клип - намерих го и ти го пращам.
Поздравления за будителския постинг! Има място в началото на една нова година да споделяме "мисли за приемствеността, мъдростта във времето и съхранението на българската памет". Трябва да се говори за това - и не само.
Поздрави, мила Вили! Весели януарски празници!
цитирай
2. vilish - БЛАГОДАРЯ, ВЕНИ!
04.01.2018 11:50
donchevav написа:
Честита Нова година, Вили! Здраве и щастие ти желая - и чисти вдъхновения!

Колю Фичето ми е земляк. И моста в нашия град е правил той - внушителен, с два громни лъва в двата края - конкурираха ония от столичния мост:))). При един ремонт някъде изчезнаха. Какво беше учудването ми, когато наскоро случайно ги "открих" - обграждаха тесен балкански път в началото на едно китно селце с бунтарска слава - Кръвеник. Не знам кой кога е взел решение да преселим нашата градска каменна гордост там - някак болно и ревниво ми стана - но...нищо - все България е, и тук стоят добре, на фона на вековните буки и мури.
Знам този текст - от едно честване е, мисля, че при откриване на ремонтирания музей на Колю Фичето в Дряново. Имаше и клип - намерих го и ти го пращам.
Поздравления за будителския постинг! Има място в началото на една нова година да споделяме "мисли за приемствеността, мъдростта във времето и съхранението на българската памет". Трябва да се говори за това - и не само.
Поздрави, мила Вили! Весели януарски празници!


" .... все България е, и тук стоят добре, на фона на вековните буки и мури. "
Много добре си го написала. Така би трябвало да мислим за всяко кътче от България ... Нямаше днес да има заличени селища, пустеещи територии, руини на архитектурни шедьоври ... Дълга тема ... :( ...

На теб пожелавам здрава, спокойна и благодатна Нова година!
Слънчево настроение и радостното усещане от получена и дарена обич на близките до сърцето ти хора!
Прегръдки!
цитирай
3. troia - Здравей, Вили!
06.01.2018 16:29
Много хубав постинг. Това е един трудолюбив и талантлив българин, който цял живот е работил честно и е разчитал на двете си ръце. Стана ми малко мъчно, защото нещата не са се променили много. Днес хората като него също са малко. Ако повече се работеше, строеше и градеше, а по-малко се крадеше и рушеше нямаше да сме в това окаяно положение. И тази тема е дълга..
Поздравления!:)
цитирай
4. vilish - Благодаря, Кате!
08.01.2018 11:59
troia написа:
Много хубав постинг. Това е един трудолюбив и талантлив българин, който цял живот е работил честно и е разчитал на двете си ръце. Стана ми малко мъчно, защото нещата не са се променили много. Днес хората като него също са малко. Ако повече се работеше, строеше и градеше, а по-малко се крадеше и рушеше нямаше да сме в това окаяно положение. И тази тема е дълга..
Поздравления!:)


Добре е, че има хора като теб с подобно болезнено усещане за съвременните реалности. Надявам се да са повече. И ... нещо да се промени от идващите след нас.
Попаднах на един форум. Една от темите е "Изчезващата България" ... със снимки.
Не е тъжно, а ужасно тъжно ... Дълга тема.

Поздрави! Хубав ден и успешна седмица!
цитирай
5. stela50 - Мъдрост и сила в думите на един изключителен българин...
14.01.2018 23:21
вълнуващо до болка.
Поздравления за постинга, Вили !
цитирай
6. vilish - БЛАГОДАРЯ, ТАНЯ!
19.01.2018 10:20
Има достойни българи, от чията мъдрост бихме могли да се учим!
Въпреки днешното объркано откъм ценности време, се надявам да се вразумим и по-често да се връщаме към корените си. Да научим младите откъде сме тръгнали.
Поздрави! Слънчев ден!
цитирай
7. pvdaskalov - * 1 *
20.01.2018 17:35
И аз съм се амбицирал да направя параклис в най-високата част на Калоферския ни двор на името на Светите Петър и Павел. Подготвил съм фундаменти на широк фронт. За ориентацията към изгрева на Слънцето на Петровден и устройството теоретически съм подготвен. Да видим! Това лято е решаващо, поне в груб строеж да е готов.
П и е р
цитирай
8. vilish - Начинание, достойно за уважение, Пиер!
21.01.2018 00:36
pvdaskalov написа:
И аз съм се амбицирал да направя параклис в най-високата част на Калоферския ни двор на името на Светите Петър и Павел. Подготвил съм фундаменти на широк фронт. За ориентацията към изгрева на Слънцето на Петровден и устройството теоретически съм подготвен. Да видим! Това лято е решаващо, поне в груб строеж да е готов.
П и е р


Искрено пожелавам успех! А след това да има снимки. :)
Нека бъде здрава и благодатна годината, изпълнена с реализиране на добрите намерения!
Поздрави!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: vilish
Категория: Лични дневници
Прочетен: 760946
Постинги: 281
Коментари: 1679
Гласове: 4780
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031